Spirit of the Beehive, The
Het jaar is 1940. We begeven ons in een klein Catalaans dorpje vlak na het einde van de Spaanse burgeroorlog. De inwoners hebben weinig weet van de stand van zaken in de rest van het land, omdat het vanwege de afgezonderde plek moeilijk is om te corresponderen met de buitenwereld. Een van de weinige verzetjes is dan ook als er eens in de zoveel maanden een man met een filmprint verschijnt waar de volwassenen, maar zeker ook de kinderen van het dorpje naar uitkijken: deze keer is het een heuse griezelfilm, namelijk Frankenstein! De kleine Anna kijkt haar ogen uit tijdens de vertoning van de film en raakt vooral gefascineerd door de ontmoeting van het monster met het jonge meisje bij het meer. Als ze ‘s nachts in bed aan haar zus vraagt waarom het meisje en het monster dood moesten, antwoord ze dat niets in de film echt is en dat het monster nog ergens leeft, en niet alleen dat, maar dat ze hem gezien heeft, in de buurt van het dorp nog wel! Vanaf dat moment volgen we de zoektocht van Anna naar het monster, die steeds meer een obsessie voor haar begint te worden, en krijgt ze te maken met een gevaarlijke man die in haar ogen precies is wat ze zoekt…
“The Spirit of the beehive” staat bekend als een van de beste Spaanstalige films van de jaren 70, en maakt zijn reputatie tot op de dag van vandaag behoorlijk waar door de mooi geschoten beelden door cinematograaf Luis Cuadrado (die na het oplopen van een ziekte zijn zicht verloor en daardoor in 1980 zelfmoord zou plegen) en het indrukwekkende acteerwerk van vooral de jonge Anna Torrent die op 5-jarige leeftijd een prachtige prestatie neerzet, en later nog de hoofdrol zou spelen in onder andere “Tesis” van Alejandro Amenabar(“Abre los Ojos”, “The Others”).
Verwacht echter geen spannende, tegen het horrorgenre aanschurkende film vol met effecten en actie, maar meer een intrigerend kijkje in de wereld van een kind met een rijke fantasie, gevangen in een klein dorpje waar de volwassenen stuk voor stuk een verslagen uitdrukking op hun gezicht hebben, zo ook de vader van Anna en zus Julia, een Imker die naast zijn baan zijn vrije tijd vult met filosoferen.
Al kijkend naar de film is het ook moeilijk om geen vergelijking te maken met “The Devils Backbone” en zelfs in wat mindere mate met “Pan’s Labyrinth” van Guillermo del Toro, ook beide films die zich rond dezelfde tijd afspelen en waarin de gedachtewereld van een kind centraal staat. Het kan bijna niet anders dat Del Toro zich heeft laten inspireren door deze film en liefhebbers van die titels doen er dan ook geen kwaad aan om zich hier eens aan te wagen.
Reacties
Reageer op deze recensie
Je moet inloggen om te kunnen reageren!