Symbol
Shinboru
Een man in een gele bolletjes pyjama wordt wakker in een lege, spierwitte vierkante kamer zonder ramen of deuren. Het lijkt alsof hij geen idee heeft waar hij beland is, de kijker denkt hetzelfde.
Plotseling ziet hij iets hangen op de muur dat lijkt op een haakje. Uit verveling gaat hij ermee zitten "pielen" en ineens schuift er een luik open waaruit een roze tandenborstel valt.
Dit is het begin van waarschijnlijk een van de meest absurdistische films van 2009, en meer vertellen over het plot zou eigenlijk zonde zijn voor de kijkervaring, ik zeg alleen nog maar dat de film verder de hilarische ontsnappingspogingen laat zien van deze (niet al te snuggere) man, afgewisseld met de voorbereiding van een groengemaskerde mexicaanse worstelaar genaamd "Escargot Man" op een plaatselijk worstelevenement. Wat deze twee verhalen met elkaar te maken hebben, moet je zelf maar zien.
Regisseur Matsumoto (die zelf de Pyjamaman speelt) lijkt in het begin een soort science-fiction verhaal te vertellen dat wat wegheeft van de film "Cube" (ook een film over mensen die wakker worden in een voor hen onbekende kubusvormige ruimte) van Vincenzo Natali, maar springt al snel over naar Aziatisch en Monty Python achtig absurdisme.
Eigenlijk valt de film met niks tevergelijken en moet het allemaal gewoon ondergaan worden.
En hoe maf de gebeurtenissen ook zijn, de ideeen worden naar het eind toe zo ver doorgetrokken dat het einde ronduit poetisch aandoet!
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Reageer op deze recensie
Je moet inloggen om te kunnen reageren!