Judex

Tijdens het kijken van Judex vroeg ik me af in hoe verre iemand als Alan Moore, een van de hedendaagse stripboekschrijvers wiens strips veelvuldig door Hollywood verfilmd worden (From Hell, Leugue of extraordinary gentlemen, Watchmen) werd beïnvloed door het werk van Fransman Louis Feuiledale, (oftewel de schepper van onder andere Fantomas(1913) en Judex(1916)), tijdens het schrijven van bijvoorbeeld zijn V for Vendetta.

Er zijn namelijk veel overeenkomsten te vinden tussen de personen V en Judex: Ze gaan allebei te werk als een soort duistere versie van Robin Hood, zijn altijd gekleed in het zwart, maken veel gebruik van vermommingen, en verzinnen de meest doortrapte ideeën om hun slachtoffers te straffen.

Nou heb ik de originele Judex van Feuilledale, een 13 delen tellende serie, nooit gezien, maar de remake van Georges Franju uit 1963 dus wel, en zonder delen van het plot te verklappen kan ik zeggen dat het wel erg de indruk wekt dat Moore bepaalde ideeën uit het verhaal heeft gestolen. Ik beschuldig hem er niet van en vind het ook helemaal niet erg als het zo is, Steal from the best, laten we maar zeggen. En V for Vendetta was best te pruimen, dus heeft het ook nog goed voor hem uitgepakt.

Het laat ook wel zien hoe tijdloos zo’n soort personage is, als je ziet dat hij door de jaren heen, weliswaar steeds in een wat andere vorm, toch telkens weer op lijkt te duiken.

Franju, het meest bekend bij liefhebbers van oudere euro-horror door zijn bekendste film Les yeux sans visage, was in ieder geval zeer weg van Judex, en besloot dus in ‘63 om een remake van de oude serial te maken.
De film, die begint als de gierige bankier Favreaux - die zijn clienten zeer slecht behandeld en ondertussen zelf rijker en rijker word van de plaatselijke armoe - op een dag een dreigbrief krijgt toegestuurd van ene Judex, waarin staat dat als hij niet snel het geld terugbetaalt aan de gedupeerden, door hem vermoord zal worden, werd destijds niet bepaald enthousiast ontvangen, maar word nu door sommigen gezien als een verloren gewaand meesterwerk.
Het is zeker visueel in ieder geval nog steeds bij momenten inderdaad heel indrukwekkend. Zoals het moment waarop Judex word geïntroduceerd als hij een gemaskerd bal van de bankier bruut verstoort, of op het eind van de film, dat plaatsvindt op de daken van een huis waar Judex vastgehouden wordt.

De beelden hebben een mooie compositie en de personages, vooral Judex zelf, zijn flink uitvergroot waardoor het al stripachtige verhaal nog wat geanimeerder overkomt (Channon Pollock, de vertolker van Judex, was bijvoorbeeld eigenlijk goochelaar van beroep en mag dan ook wat van zijn kunsten laten zien), en er word door het sfeervolle zwart-wit prachtig gespeeld met schaduwen.

Maar het mag ook duidelijk zijn dat een film uit 1963, gebaseerd op een serie uit 1916 natuurlijk wat trager verloopt dan je gewend bent, en op sommige momenten sleept het tempo dan ook wel een beetje. Maar al met al is dit toch heel interessant om eens te zien als je geïnteresseerd bent in de herkomst van dit soort verhalen, van mooie beelden houdt, en het niet erg vind om soms een oude film ook eens een kans te geven.

Reacties

Er zijn nog geen reacties

Reageer op deze recensie

Je moet inloggen om te kunnen reageren!

Judex

Geschreven door: Tim van E.
Ingezonden op: 2010-06-17
Regiseur: Georges Franju
Acteurs: Channon Pollock, Francine Berge, Edith Scob
Tijdsduur: 104 min
Jaartal: 1963
Rapportcijfer: 7

Recensie zoeken

Er zijn verschillende manieren om de recensie te vinden die je zoekt

Kies een letter

Of type een zoekwoord in


Zelf een filmrecensie toevoegen?


Arthouse.nl biedt nieuws, recensies, prijsvragen en meer over de films waarvan wij vinden dat ze bijzondere aandacht verdienen!